Tuesday, December 12, 2006

ضياع


ما اصعبها تلك اللحظة.....تلك اللحظة التي تكتشف فيها ان كل شئ-عدا الله- وهم وسراب,وكل احاسيسك واحلامك وكل الاشخاص الذين تثق فيهم اصبحوا سرابا.
ضاعت الاحلام وتبددت الامال.
غرقت الثقة في بحور من الكذب والخداع.
لاندري هل خدعنا ام كان ذلك يفعل من اجلنا!!!!!!!!!
لا تعرف ماذا تفعل في هذه اللحظة, فليس بيديك اي حيلة الا......................تمني الموت.
تتمني لو ان ملك الموت يحن عليك ويريحك من هذه الدنيا التي ادارت وجهها القبيح لك.ولك لسوء الحظ يخالفك,فلن يأتي لك عندنا تطلبه.
ماذا تفعل عندما تبدد كل معاني الحياة اما عينيك؟؟؟؟؟؟؟
ماذا تفعل عندما تسقط كل الاقنعة عن وجوه الذين يخادعونك باسم الصداقة,باسم الحب,باسم العشرة,او باي مسميات اخري.
ماذا تفعل اذا احسست بالطعنة ممن تعتقد انه يقف خلفك ليحميك,ولكنه...............يسدد نصل خنجره في صدرك
ليست المشكلة في الجرح ,ولكن المشكلة في السبب الذي دفعه لذلك.....
وما اصعب ان يكون السبب هو حسن النية
داخلي بركان من اليأس والاحباط والحزن ,وكل ما يمكن ان يخطر علي بالك من المشاعر السيئة.
اذا اصبح كل شئ في نظرك وهما,فلا قيمة للحياة..
هذه اللحظة هي من اسوأ لحظات حياتي.....ان لم تكن الاسوأ علي الاطلاق
اتمني من الله ان يغمرني بكرمه الواسع ورحمته ,ويعينني علي التخلص من الضياع الذي حاق بي في غمضة عين..فالشئ الوحيد الذي لم يهتز بداخلي هو الثقة برب العباد ..........وهو اعلم بخلقه
يــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــارب

14 Comments:

At Dec 13, 2006, 12:11:00 AM, Blogger Sampateek said...

ربنا يفرج كربك
و يسهل امرك
و يشرح صدرك
امين

 
At Dec 13, 2006, 6:45:00 PM, Blogger Amr Ahmed said...

كلبوزة

مع ان الحالة مش تمام

لكن فرحت جدا لما لقيتك

علقتي عندي

وانا متشكر ليكي جدا

 
At Dec 13, 2006, 10:02:00 PM, Anonymous semsema said...

عندك حق اصعب شيء انك تنجرح من اقرب الناس ليك او حتي انك تحس انك مش مرغوب من اقرب انسان لقلبك..احساس وحش اوي...ربنا يفك ضيقتك وضيقتي معاك

 
At Dec 14, 2006, 1:04:00 PM, Blogger Amr Ahmed said...

semsema

شكرا علي تعليقك

كل ماكان الانسان اقرب

كل ماكان الجرح اعمق

ربنا يفك كربنا كلنا

وكرب اي انسان

 
At Dec 14, 2006, 9:46:00 PM, Blogger islamz said...

فكها يا عموووور .. ياما الواحد بيشوف .. لكن مادام الواحد تمام وبيرضي ربنا يبقي خلاص كله يهون .. وعلى راي المثل الواحد مبيتعلمش بلاش ..

والسلام ختام .. :]

 
At Dec 14, 2006, 10:28:00 PM, Blogger Amr Ahmed said...

اسلام

نورتني والله

شكرا علي تعليقك

يعني الحمد لله عدت علي خير

ربنا بيقف معانا


الحمد لله

نورت يا باشا

 
At Dec 16, 2006, 11:22:00 AM, Blogger The_Survivor said...

اية يا عمرو
انا ياما قولتلك كبر دماغك من الحاجات دي
ومتحاولش تفكر في الموضوع داة كتير وارضى باللي ربنا كتبوة وخلاص
وربنا يفرج كربك وكرب المسلمين جميعا

 
At Dec 16, 2006, 12:24:00 PM, Blogger Amr Ahmed said...

survivor

هانعمل ايه بقي

فيه حاجات لازم نفكر فيها

وربنا يفك كربنا كلنا

والحمد لله علي كل حال

 
At Dec 19, 2006, 1:43:00 PM, Blogger nadine said...

عمر

زعلت قوى انى لقيتك فى الحالة دى
و بجد أسفة ماقريتش البوست غير النهاردة بس
اتمنى تكون احسن دلوقتى

بس عارف
لازم تكون اقوى منهم
اقوى من اى حد عايز يجيبك ورا
بجد ربنا يعينك
خصوصا فى وقت الإمتحانات اللى بيجيب اكتئاب لوحده

ابقى طمنى عامل ايه دلوقت
و ربنا معاك يا عمور :)
سلام

 
At Dec 19, 2006, 11:08:00 PM, Blogger Amr Ahmed said...

نادو

انتي نورتيني

وشكرا علي سؤالك

والحمد لله عدت علي خير

ربنا يخليك يا جميل ويوفقك في الامتحانات

نورتيني

 
At Jan 1, 2007, 5:50:00 PM, Anonymous maha said...

عمرو
نادرا ما يشعر المرء في هذه الحياه براحة او امان فكثير من الايام تمضي و بداخلي زلزال و شعور باني قد اصبحت وحيدة في جب كالذي ضم سيدنا يوسف عليه السلام و لا يملاني سوي الوحدة و الألم ...مم؟لا اعرف و لكن لا اتذكر وقتها الا ما يؤلمني و ما احسسني يوما بجرح.
تعرف ما هو الاصعب من غدر اصحابك و من وثقت بهم و طعنتهم لك في ظهرك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الا تعرف يوما من كان صاحب الطعنة و ان يكون الجميع امامك بعين ملاك ينظرون اليك بتعاطف و لكن تغلب علي نظرات البعض منهم الشفقة. و تعرف ما هو الاصعب من هذا ايضا ...الا تعرف السبب لهذه الطعنه !!!!!!!!
ارجو الا تحزن ابدا و ان يكون بداخلك احساس دائم بالرضا عن الله و عن نفسك اولا ثم عن اي كان بعد ذلك في هذه الدنيا
و اعلم شيئا واحدا ...انه مهما حدث في هذه الدنيا فاعلم ان هناك من يحبك و ينتظر ندائك له ..... انه ربك
سلام عليك
مها

 
At Jan 1, 2007, 5:58:00 PM, Blogger Amr Ahmed said...

maha

شكرا علي تعليقك

فعلا صعب ان الواحد مايعرفش سببالطعنة او مين طعنها

ربنا يسترها معانا

كل سنة وانتي طيبة

 
At May 1, 2009, 4:47:00 PM, Anonymous Anonymous said...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘

 
At Nov 15, 2013, 11:48:00 AM, Anonymous Anonymous said...

This is such a nice addition thanks!!!
عرب كول
شات صوتي شات
شات مغربي
دردشه صوتيه
شات صوتي
إنحراف كام
شات عرب كول
صوتي شات كول
دردشه صوتيه
سعودي كول
شات صوتي
شات صوتي
شات عربي
شات بنات كول
شات صوتي
دردشه صوتيه عربيه
مدونة بعثرة اقلام
بعثرة اقلام

 

Post a Comment

<< Home