Monday, October 30, 2006

مجزرة كلية التربية-جامعة عين شمس (تكرار لسيناريو الانتخابات والبلطجة)


الاحداث اللي هاحكيها حدثت كلية التربية جامعة عين شمس يوم الاثنين الموافق 30اكتوبر 2006 .
الوقائع اللي هارويها دي بس اللي انا شفته بعيني مش نقلا عن حد,واحب اوضح نقطة مهمة انا مش مع اي طرف من الطرفين سبب المشكلة.
تبدا الاحداث لمانزلت اليبيت علشان اروح الكلية الكلام ده كان الساعة حوالي 12.30وصلت الكلية لقيت عربية امن مركزي واقفة في شارع جسر السويس ,دخلت الكلية من باب جسر السويس وان داخل لقيت حركة غريبة في عشائر الجوالة ولقيت شوم وعصيات وناس شكلها غريب انا اللي جه في بالي انهم شباب بيهزروا ,لقيت نقيب امن مركزي جاي من جوه الكلية فقلت يبقي الموضوع خلص خلاص ومفيش حاجة .
دخلت الكلية لقيت طلاب الاخوان المسلمين عاملين زي مؤتمر في ملعب السلة وجايبين ساون وعاملين اسكتشات والامن واقف وطلاب الخوان رابطين عصابات سوداء علي رؤوسهم .
دخلت سلمت علي اصحابي وقلت اروح اشوف موبايل فيه كاميرا الزووم فيها عالي علشان اصور كام صورة انزلهم في المدونة خدت موبايل من واحدصاحبي ورحت عند عشائر الجوالة لقيت شاب -انا مش بقول طالب لان بعض الاشكال شكلها مش طلبة-صورت بعض الملصقات للاخوان ورحت اصور الناس اللي معاها الشوم لقيت واحد منهم واقف علي باب العشائر بييتكلم في الموبايل وبيقول:تمام يا باشا ,كله في التمام واحنا جاهزين ,هو ده اللي انا فاكره من الحديث بس كان معناه ان في حاجة هاتحصل.
قلت ده مش وقت تصوير جريت وقولت اروح لرئيس الحرس اللي كان واقف مع باقي الضباط عند مؤتمر الاخوان
انا:صباح الخير يا فندم.
سعادته:صباح النور.
انا:فيه ناس يافندم معاها شوم وعصيان وشكلهم كده مش من الكلية وكده هايبقي فيه مجزرة
سعادته:انت مين؟ (هو شك ان انا من الاخوان علشن ذقني طويلة شوية)معانا في الكلية؟انا اول مرة اشوفك؟وريني الكارنيه
اطلع علي الكارنية بتمعن شديد واتاكد انه مش مزور.
انا :يا فندم حضرتك ممكن تروح تشوف بنفسك او تبعت حد من الضباط.
سعادته: فين
انا :في العشائر يا فندم
سعادته:يعني تبع مين
انا :بتوع الاتحاد وشكلهم ناوين نية مش كويسة للاخوان.
سعادته:سيبهم يضربوا بعض ويشير بيده فيما معناه مش مهم
انا :بس دي هاتبقي مجزرة
سعادته :علشان اما واحد منهم يتعور ويروح لاهله يسالوه من ايه ده شوف هايقولهم ايه
يعني انت عاجبك اللي بيحصل ده من طلبة الاخوان
انا :حضرتك انا لا باحب الاخوان ولا طلبة الاتحاد بس دي هاتبقي مجزرة
سعادته:سيبهم(طب اروح لمين ينقذ الموقف اذا كان الامن بيقول سيبهم
).
وبدا يتكلم عن ان الجامعة للتعليم مش للمظاهرات والتعبير عن الراي وجري بيننا حديث لمدة حوالي عشر دقائق اخذ يشرح فيها وجهة نظره وكان بيحاول يوضح انا النسان يؤدي فرائض ربنا ويكون مؤمن وانه يتغير من داخله,هو انا مع اعتراضي علي بعض نقاطه لكن المجال ماكنش يسمح بالمناقشات,واثناء الحديث بدأت الاحداث الجسام زي مابيقولوا
طلاب الاتحاد ومعاهم الشوم والعصي اتجهوا لمقر مؤتمر الاخوان حيث كنا نقف(انا ورئيس الحرس) ووقفوا مواجهين لطلبة الاخوان اللي بدأو الهتاف (الله اكبر الحمد لله).
فضلوا واقفين حوالي خمس دقائق وطلبة الاخوان بيتجنبوا الخناق فبدا بعض طلبة الاتحاد في الضرب فرفع طلبة الاخوان ايديهم الي فوق ثم رددوا نفس الشعار وفي لحظة بدات المجزرة وكله طاح في بعضه زي خناقات القهاوي القديمة في الافلام العربي ,طلعت علي كرسي وقفت اتفرج حسيت بالعار والطلبة بتضرب بعضها في الجامعة كانهم بيحاربوا اليهود ومع تخاذل الامن اللي دخل مكتبه وعميد الكلية-والكلام ده منقول علي لسان احد الاشخاص-قفل كتبه علي نفسه.
لقيت واحد صاحبي معاه موبايل واقف جنبي رحت واخد منه الموبايل وبدات اصور بعض المشاهد بس للاسف كانت مش واضحة لان الكاميرا مش عالية الجودة لكن اديني حاولت اقتربت من موقع الحدث وحاولت اوصل لاقرب صور ممكنة.
شد انتباهي صوت صريخ بعض البنات بصي ورايا لقيت بنات من الاتحاد بيتخانقوا مع بنات من الخوان وتقريبا ماسكين في بعض ,رحت مصور علطول ,شافتني وان بصور بنت فصرخت "انت ياللي بتصور البنات" فجالي واحد من طلاب الاتحاد السابقين وهو خريج اساسا طلب مني مسح الصورةانا في الاول قولتله اامسحها ليه,قاللي:علشان دي بنت.بصراحة انا شفت انه مهما كان ان مرضاش ان اختي تتصور علي الرغم انها طالما سمحت لنفسها انها تتخانق يبقي انا من حقي اصورها لكن برضو هي بنت وفيه بنات كتير مالهمش دعوة طلعوا في الصورة قمت ماسحها (هي دي بقي المتاعب اللي بيقولوا عليها ).
بدا المقتتلون يتفرقوا وتجمع طلاب الاخوان جنب بعضهم وتحركوا علي شكل صفين الي خارج الكلية من ناحية باب روكسي .
هي دي تعتبر نهاية الاشتباكات اللي حصلت لكن اعتقد ان الموضوع ماخلصش كده.رحت اصلي العصر في المسجد المواجه للكلية انا واصحابي بعد الصلاة كان بيصلي امامي نقيب امن مركزي شاب ,فقام علشان يخرج قمت وراه وهو رايح علي باب المسجد ناديت عليه:كابتن... حرما
النقيب:تقبل الله وسلمت عليه
انا :حضرتك امن مركزي,صح؟
النقيب:ايوه
انا :امال انتوا فين مابتخلوش الكلية؟
النقيب:لا
انا :ليه امال المجرزة اللي جوه دي مين يحوشها
النقيب:ده جوه فيه هدوء(شكله مش من هنا)
انا :هدوء ايه هو انت ماشفتش الناس اللي خرجوا متعورين ومتشالين وماشوفتش الشوم والعصيان؟
النقيب:شفت بس كله ده ليه؟
انا :علشان الانتخابات
النقيب:هي النتيجة امتي؟
انا :الانتخابات لسه ما حصلتش اصلا ده كل اللي حصل علشان بطاقات الترشيح
النقيب:طيب

وانتهي الحديث عند هذا الحد ودخلت الكلية تاني بس ماحصلتش احداث مهمة بعد كده
الكلام ده انا عشته بنفسي ومافيش اي كلام منقول عن اي حد,وباكرر انا مش مع الاخوان ولا اتحاد الطلبةانا حسيت ان اللي حصل ده لازم يتعرف ويتنشر للناس علشان يعرفوا الدنيا فيها ايه.
انا باعتذر عن عدم نشر الصور الان لان الصور علي موبايل واحد صاحبي وماعرفتش اخدها ساعتها بس ان شاء الله في اقرب فرصة انا هانشر الصور هو بصراحة حظ وحش علشان انا ضاعت مني الفرصة بس تمكنت من التقاط بعض الصور .
رجاء من اللي شاف الحدث ده وعنده اي اضافة يبعتها علطول واي حد شايف حاجة غلط في الموضوع وماحصلتش ياريت يبعتلي.واللي عنده اضافات -رجاء-يبعتها.
وشكرا ليكم

12 Comments:

At Oct 31, 2006, 1:55:00 AM, Blogger Unknown said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At Oct 31, 2006, 2:00:00 AM, Anonymous Anonymous said...

awalan sorry for not writing in arabic letters because i don't have arabic letters on my keyboard
saneyan ana taleba fi koleyet el tarbeya w shoft kol eli 7asal el naharda :
3ala bab el koleya el amn kan byshouf carnet kol wa7ed 3ala 3'er el 3ada ya3ni w lama da5alt kan fi mo2tmr lel i5wan w kan fi zobat wa2fin bytfrgou w b3d chwaya 3l sa3a 12 w nos keda la2ina 3adad kbiiiiiiiir gedan mn el wlad da5lin mn el bab 3adi gedan w maskin showam w 3syan w mnhom 3adad kbir mn it7ad el talaba ya3ni wgouh ma3roufa w la2inahom bygrou 3al i5wan w byksrolhom el makan w ba3din 7asal ichtbak benhom w fil wa2t da mal2tch lal zobat eli kanou wa2fin w 7ata el amn eli kan wa2ef 3al bab b odret ader i5tafa wl wlad btou3 it7ad el talaba fedlou yet7anou fi btou3 el i5wan w lel asaf el dakatra kan by3dou w ytfrgou wl amn zay ma olt itba5ar fg2a w fdlou ydrbou fihom moda mch olayela w la2ina tob byt7df w 3ala fkra el kalam eli 2alou el 3amid malouch asas mel se7a el wlad btou3 it7ad el talaba doul da5lin b a3dad kbira mn el bab w m3ahom el chowam ezay y3ni el amn ma5adch balou ??
besara7a eli 7asal da mahzala ya3ni law amn markazi bydrab talaba kona olna ma dal 3adi bta3hom lakin kaman y5alou el talaba ydrabou zamaylhom ??

 
At Oct 31, 2006, 11:25:00 PM, Blogger محمد حنفي said...

واضح جدا أن انسحاب علماء و أساتذة الجامعات من المشهد الجامعي و ايثارهم السلامة ، و حرص أصحاب الكراسي منهم_ و الموعودون بها -على مصالحهم الخاصة ، كل ذلك أفسح الساحة للعسكر و صنائعهم و أذيالهم ليأتوا على ما تبقى من حياة داخل الجامعة
واضح جدا أن للأمن سياسة جديدة هذا العام للتعامل مع الطلاب المعترضين و المعارضين__ويبقى جمهور المتفرجين هو الأكثر

 
At Oct 31, 2006, 11:41:00 PM, Blogger Amr Ahmed said...

بنت مصرية شكرا للتعليق وشكرا للمعلومات اللي وضحتيها

محمد حنفي شكرا علي تعليقك وعي وجهة نظرك ولكن الموضوع اكبر من اساتذة الجامعة واكبرمن شوية طلبةسواء طلبة الاتحاد اللي بيتخانقوا منظرة مش دفاعا عن فكرة هما معتنقينها ولا طلبة الاخوان اللي معمولهم غسيل مخ وبيحركوا دون ارادة واهي بجملة التحرشات اللي في البلد تحرشات جنسية في وسط البلد وتحرشات الطلبة ببعض في الحرم الجامعي وسلملي علي الامن

 
At Nov 2, 2006, 10:31:00 AM, Blogger BackBone said...

مفيش فايدة طول ما الحيوان اللي ماسك البلد ديه موجود

 
At Nov 4, 2006, 1:10:00 PM, Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

عصابة
من فوووووق
لتحت
ايه العمل؟

 
At Nov 28, 2006, 7:19:00 PM, Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At Mar 21, 2007, 10:56:00 PM, Blogger توتة said...

على فكرة انا صورت الموضوع ,يعني شوي صور وفيديو من الموبايل,لو عايز ممكن اجيبه لك مع اني عارفة ان الموضوع قدم

 
At Apr 13, 2007, 4:03:00 PM, Anonymous Anonymous said...

محمد حسام الدين
كليه التربيه عين شمس
انا عاوزاقول ان انا مش راضى عن ال بيحصل من كلى الطرفين و اصبحت المسأله اننا كالعرائس الخشب و من يمسك بها و يحركها لا اعلم و لكن هناك فريقين من العرائس طرف و طرف مواجه و الطرفين على خطاء الاول الحكومه و الثانى الاخوان
و ان كنت انا من صف الحكومه و لكنى اعيب عليها انها تركت الجزء الفاسد و سط الكل الصالح حتى صار الحال كما قلت انت سابقا مجزره .
و كمان احب اقول ان الاخوان و لا حاجه لانهم بالضبط منقادين لاتجاه فكرى لا اساس له لان الاسلام مش كده اولا و هما ال هزو صوره الاسلام و غيروها من منطقه السلام الى الارهاب و هذا يرجع الى اتخاذهم العنف و سيله و التعصب غايه و كمان احب اقول حد سأل مره من مأسس الجماعه الخوانيه مين مش عارف مين بيمول هذه الجماعه لا اعرف و لكن كل ما اعرفه انه اشبه بنظام سياسى هيكلى متكامل يسى الى شئ محدد و يعمل كل ما هو متاح له لكى يصل....
يصل الى ماذا الى السلطه كى تنتشر الحروب مره اخرى و تعود الدماء و تيتيم الاطفال و خلافه من هولات الحروب و ايضا اشعر و لكن لا اساس لاحساسى ان هناك من هم خارج الحدود يحركون الشياي الاخوان كى تكون مصر موقع اللعبه بين هؤلاء الناس لا اعلم من هم و بين السلطه المصريه الحاكمه و بين ما يعتقدونه التدخل السياسى الامريكى فى شؤن البلاد المصريه و كل ما اود ان اقول هو ان نكون واعين لمعانى الاشياء اولا قبل ان نقولها او نتحرك لها
محمد حسام الدين

 
At Apr 19, 2007, 10:22:00 PM, Blogger Amr Ahmed said...

Fatma
ياريت والله يا فاطمة

 
At Apr 27, 2007, 1:06:00 AM, Blogger shosho life said...

انا طالبة في كلية التربية جامعة عين شمس لما حصل اللي حصل يوم الاثنين انا مش كان عندي محاضرات فمش روحت الكلية لكن اصحابي من الاقسام الاخرى قالولي على اللي حصل انا عايزة اضيف ان اللي كان في الخناقة معظمهم مش من الكلية قالوا انهم من كلية التجارة و كمان عرفت ان في بنت اتصابت مش من الاخوان كانت ماشية و بعدين حد ضربها المهم انا عايزة اقول اللي بيعملوا الخطا مش بيفكروا غير في تحقيق ما يريدون و انهم لا يفكروا في ضحاياهم

 
At Jan 22, 2008, 2:19:00 PM, Anonymous Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله كل المكتوب عن ما حدث اثناء الانتخابات هو صورة بسيطة لمايحدث كل عام بسبب الانتخابات وكل هذا من طوطؤ رجال الامن و موظفين الرعاية بالكلية وانا عن نفسي شافت عيني اكثر من ذلك بكثير لقد رأيت في عام2001 السكاكين والسنج والاسلحة الغريبة التى طالما اتسأل كيف وصلت الى الكلية المحترمة الى ه طلع مدرسين المستقبل وكل مايحدث من طواطؤ هو كلاكيت تاني مرة للسنة السابقة.وأخيرا أحب اشكر علي هذا الاهتمام بما يحدث داخل كلية المعلمين

 

Post a Comment

<< Home