Wednesday, October 25, 2006

ايه الحكاية.....................الحجاب كمان مرة

معلش بقي يا جماعة احنا منضطرين نرجع مرة اخري لموضوع الحجاب اولا انا يا جماعة سمعت الدكتور علي جمعة مفتي الديار المصرية في حلقة من برنامج البيت بيتك اتصلت به بنت تساله عن الحجاب فقال لها"الحجاب فرض وان اللي مش عاوزه تلبس الحجاب ده من حقها لكن ماتقولش حلال ولا حرام ".
وبعدين الازمة وانا قلت قبل كده مش حتة قماشة فوق الشعر لا مش هي دي الازمة, الموضوع التزامات بتتبع ارتداء الحجاب وموضوع الحلال والحرام ده مش بتاعنا احنا, فيه ناس متخصصين للكلام ده وده شغلهم مش من حق اي انسان انه يحلل ويحرم علي مزاجه وانا في التدوينة اللي فاتت ماكنتش اقصد اني احلل او احرم انا كنت باحاول افض اشتباك بين ان كل المحجبات متخلفات وغير المحجبات مودرن واستايل والثاني ان كل المحجبات جديرات بالحجاب وان كل غير المحجبات غير محترمات هي المسالة مسالة تفاوت واختلاف وكل مجموعة فيها الكويس وفيها الوحش.
لكن انا من وجهة نظر شخصية مع الحجاب لكن مش ضد اللي مش محجبة,فيه بنات مش محجبات واحسن كتير كتير من بنات محجبات وفيه بنات محجبات عاوزين الولعة .
واخيرا الموضوع ده موضوع من المواضيع اللي فيها كلام كتير وانا هاحاول اجيب راي الدين فيه وعموما انا جبت رقم الفتوي من دار الا فتاءوهو4065 ارجو الاطلاع عليه
فلتحيا الديموقراطية ويحيا اختلاف الرأي لكن بشكل حضاري واي اختلاف هو علي الرحب والسعة
ويجعله عامر

0 Comments:

Post a Comment

<< Home