Monday, October 30, 2006

كل واحد وفانوسه

فاكر فيلم اسماعيل ياسين والفانوس السحري .....عمرك ما حلمت بالفانوس؟ اكيد حلمت لان كلنا حلمنا بيه ,ممكن نقول ان احنا نفسنا ننحقق كل احلامنا وماظنش ان في حد مابيحلمش او نفسه يحقق احلامه والاكتر من ده السهولة في تحقيق الحلم .المهم قولي حلمت بايه او فكرت في ايه هاتطلبه من العفريت اللي هايتطلعك من الفانوس ويقولك شبيك لبيك اتجعص واتمنظر ..واطلب واتنقعر ؟؟؟؟؟؟؟
فكرت ؟؟طبعا غير الفلوس الكتير -بتاع 1315 جنيه-ولا العربية الجامدة وحلمك انك تتجوز البت اللي بتحبها او تتجوزي الواد اللي باب رفضه عشان لسه طالب ومتكحرت والحياة دلوقتي مش عنب خالص .حاولت تفكر في الاحلام غير الفلوس و الحاجات دي .يعني فكرت مثلا انك تبقي رئيس جمهورية -يوووه ما قلنا بلاش سياسة-خلاص نغير الموضوع. يا تري حلمت انك لو اتخانقت مع ابن لواء شرطة هتاخد حقك في القسم؟ولا مثلا لو اتمسكت في مظاهرة........طب وتتمسك ليه اصلا طب ماتحلم انك تتظاهر وما تتمسكش ولا تتسحل ,
حلمت انك تخلص من تناكة السادة المبجلين امناء الشرطة؟
حلمت ان انك تخلص من حرس الجامعةاللي بقوا حاكمين الجامعة؟
حلمت انك تلاقي حاجة اسمها اتحاد طلبة بجد مش وطني وطني وامن دولة؟
حلمت انك مايبقاش فيه سرور ولا شاذلي ولا صفوت ولا عزمي؟ يوه فاهميني غلط دول جماعة اصحاب بس بحبهم قوي
حلمت بمجلس شعب حقيقي حقيقي حقيقي (والله الامنية دي انا اكتفي بيها لو تتحقق)؟؟؟؟؟؟
حلمت بانتخابات نزيهة(ده الضرب والخناق وصل لانتخابات اتحاد الطلبة في الكليات)؟؟؟؟؟
حلمت ان الزمالك يكسب الاهلي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟انا حلمت مع ان انا اهلاوي بس زهقت خلاص من كتر الفوز
حلمت انك تخلص من الطورائ؟؟؟؟
تخلص من بوش ؟؟؟؟
يكون عندنا نظام تعليم محترم؟؟؟
جامعاتنا العريقة تبقي من احسن جامعات العالم؟؟؟؟
ان االناس يرجعلها الذوق اللي اختفي من البلد مش عارف ليه؟؟؟(باستثناء البعض طبعا)
المترو ييجي في معاده؟؟؟؟
كلية الشرطة ماتبقاش بالكوسة؟؟؟
حلمت...........لا كفاية كده هو انا لوحدي اللي باحلم كل واحد يشوف لو الفانوس طلعله هايطلب ايه,هاستني اسمع احلامكم
شاركوني وكل واحد وعفريته

3 Comments:

At Oct 30, 2006, 9:39:00 AM, Blogger نهر الحب said...

انا بحلم بس من غير فانوس لاننا لو بطلنا نحلم نموت

 
At Nov 1, 2006, 3:18:00 PM, Blogger Neveen Ali said...

الفانوس موجود في عقل و قلب كل واحد فينا
و المارد او العفريت هو ارادته و اصراره على النجاح
كل انجاز عظيم كان حلم في الخيال
كان معجزة محتاجة ارادة لا فانوس

جميلة مدونتك و فيها فكر راق يا ميدو
الى الامام

 
At Feb 7, 2009, 1:54:00 AM, Blogger بـِصَمتـِـ أميرة ــــى said...

انا بحلم لما العفريت يطلعلى انى اطلب منه يعلم الناس الفضيلة خاصة بعد حالة السعار (الجنسى) اللى حصلت للشباب
عارفة ان البوست ده انت كتبته من زمان
بس لسؤ حظى زمان ده انا كنت لسة فى الجامعه وبدح فى المذاكرة وماقريتوش الا انهاردة وكان لازم اعلق عليه
بجد هااااايل
تقبل مرورى

 

Post a Comment

<< Home